Köpvillkor

1. ALLMÄNA VILLKOR

1.1 Dessa allmänna villkor (”villkoren”) gäller när du som konsument (”du”) gör en beställning via www.wallstar.com ("webbplatsen"). Avtal ingås mellan dig och Thornell Orrenvade AB, organisationsnummer 559401-6908 ("Wallstar"). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om oss framgår på webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och som gör beställningar via webbplatsen.


1.2 För att kunna beställa på webbplatsen måste du ha fyllt 18 år. Personer under 18 år måste ha målsmans skriftliga tillåtelse för att beställa. Vi accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du avsiktligen angett felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).


1.3 Wallstar reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Wallstar har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som du har beställt så kommer Wallstar naturligtvis att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan Wallstar fortsätter med beställningen. All bildinformation på webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garantera varans exakta utseende. 


1.4 Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av Wallstar eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Wallstar.

2. AVTAL OCH BESTÄLLNING


2.1 För att kunna göra ett köp via webbplatsen måste du acceptera villkoren. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa villkoren i sin helhet, samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt vår Integritetspolicy.


2.2 Ett avtal om köp ingås först när Wallstar bekräftat din beställning och du mottagit orderbekräftelse från Wallstar per e-post. Wallstar uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med kundtjänst. Du kan återkalla din beställning fram till dess att den bekräftats av Wallstar. Om beställningen återkallas så kommer Wallstar att återbetala alla eventuella betalningar som du eller dina betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.

3. KUNDUPPGIFTER


3.1 När du ska genomföra en beställning kommer du att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som du fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om vår behandling av personuppgifter finns i Wallstars Integritetspolicy.
 

4. PRISER, AVGIFTER OCH BETALNING


4.1 Vid beställning via webbplatsen gäller de priser som anges på webbplatsen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.


4.2 Du kan betala på de sätt som anges på webbplatsen.Wallstar har rätt att ta betalt redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av dig och godkänts av Wallstar. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan Wallstar eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. Wallstar förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på webbplatsen.

5. KAMPANJER OCH ERBJUDANDEN

5.1 Wallstar kan från tid till annan erbjuda kampanjer på webbplatsen som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa villkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Wallstar i samband med kampanjen. Wallstar förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på webbplatsen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

6. PRESENTKORT

6.1 Presentkort som säljs på Wallstar är giltiga i två (2) år från utfärdat datum och kan användas på Wallstar webbshop. När giltighetstiden gått ut kan kortet inte användas som betalmedel, inte återaktiveras och det kvarvarande värdet kan inte återbetalas. Ditt presentkort är en värdehandling som ska förvaras säkert och kan inte bytas mot pengar. Borttappat eller stulet kort ersätts ej. Presentkort kan inte kombineras med rabattkoder.

7. LEVERANS OCH TRANSPORT

7.1 Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på webbplatsen. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker leveransen senast 30 arbetsdagar räknat från det att Wallstar skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. 

7.2 Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella varusidan på webbplatsen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som kund har du rätt att häva köpet.

7.3 Om paket ska lösas ut ska du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation. Vid hemleverans behöver det finnas en person tillgänglig att ta emot paketet. Du får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om du lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS.Om du inte hämtar ut ditt paket inom utsatt tid och det skickas tillbaka till oss, har Wallstar rätt att debitera dig en avgift för att täcka dubbla frakter och våra hanteringskostnader. Avgiften beror på ordervärdet, men är som högst 350 kr. Fakturaavgift på 39 kr tillkommer.

8. ÅNGERRÄTT / RETUR

8.1 Vid köp av varor på webbplatsen har alla kunder enligt svensk lag 14 dagar på sig att ångra sig. De 14 dagarna börjar från den dag du hämtar ut produkten. Varan ska vara i samma skick som när du fick den. Alla kostnader relaterade till returen kommer att ske för din egen räkning. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Kontakta oss på info@wallstar.se för att få adressen för att skicka tillbaka din beställning.

OBS! Vår returpolicy för print-on-demand produkter omfattar både posters och kläder och skiljer sig från vår ordinarie returpolicy. Print-on-demand är en tryckteknik där varje produkt tillverkas först när den beställs. Detta gör produktionen både hållbar och mer miljövänlig, samtidigt som varje produkt skapas unikt för dig. På grund av denna anpassade tillverkning accepterar vi inte returer för dessa produkter. Om du har frågor eller behöver mer information om våra returvillkor är du varmt välkommen att kontakta vårt kundservice team.

8.2 När din retur har mottagits och inspekterats skickar vi ett e-postmeddelande till dig för att meddela att vi har tagit emot din returnerade vara. Vi kommer också att meddela dig om godkännande eller avslag på din återbetalning. Om du blir godkänd, kommer din återbetalning att behandlas och en kredit kommer automatiskt att tillämpas på ditt kreditkort eller din ursprungliga betalningsmetod, inom ett visst antal dagar. 

8.3 Alla våra varor förseglas och du får inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. 

8.4 Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Wallstar på det sätt som anges här. Du ska ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. 

8.5 När du ångrar ditt köp betalar Wallstar tillbaka det belopp som du betalat för varan, exklusive leveranskostnader. På det belopp som ska återbetalas har Wallstar rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, det kan t.ex. vara att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

8.6 Wallstar betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Wallstar tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Wallstar får dock vänta med återbetalningen tills vi tagit emot varan eller du har visat att varan har skickats tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

9. GARANTI OCH REKLAMATION

9.1 Alla av Wallstars varor omfattas av garanti. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.

9.2 Vi använder samma tryckmaskiner, papperstyper och arbetsprocesser som våra tryckpartners för att minimera färgvariationer. Med det sagt är utskrift en kemisk process och 100 % konsistens kan inte alltid uppnås. Det finns flera faktorer som påverkar färgen, konsistensen och slutresultatet: maskintyp, maskininställningar, papperstyper, luftfuktighet i rummet och när maskinen senast städades, för att bara nämna några exempel. Färgvariationer som kan uppstå på grund av ovan nämnda skäl ligger inom acceptabla toleransnivåer och täcks inte av vår kvalitetsgaranti.


9.3 Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Det vill säga om du fått en defekt eller skadad produkt eller bristande kvalitét på den levererade produkten. Om du vill göra en ny beställning, står vi för kostnaderna för den nya beställningen. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Wallstar så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på webbplatsen. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. 

9.4 Wallstar står för returfrakten för godkända reklamationer.


9.5 När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Wallstar att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Wallstar strävar efter att detta ska ske inom 14 dagar från det att Wallstar mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Wallstar förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Vid reklamationer följer Wallstar riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden. Mer information finns på www.konsumentverket.se.


9.6 Garantin från Wallstar täcker inte defekter och skador som har uppkommit genom:

• Händelser som förlust, stöld, eld, vatten eller andra skador orsakade av vätskor.
• Felanvändning eller vårdslöshet som orsakat revor, bucklor, märken eller andra skador som orsakas genom att exempelvis produkten tappas i marken etc.
• Estetiska förändringar som orsakas av normalt slitage som mindre repor, materialslitage etc.
• Olyckshändelser eller obefogade lagningar eller ändringar på produkten.
 

10. LÄNKAR


10.1 Wallstar kan länka till andra webbplatser som ligger utanför Wallstars kontroll, och webb-platser utanför Wallstars kontroll kan länka till webbplatsen. Även om Wallstar försöker säkerställa att Wallstar enbart länkar till webbplatser som delar Wallstars personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn är Wallstar inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som du tillhandahåller på andra webbplatser. Du bör iaktta försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbplatsen.


11. FORCE MAJEURE

11.1 Wallstar ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Wallstar inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, extrema väderföhållanden, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Wallstar dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både du och Wallstar rätt att häva köpet med omedelbar verkan.
 

12. ÄNDRINGAR AV VILLKOREN

12.1 Wallstar förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa villkor kommer att publiceras på webbplatsen. Ändringar gäller från det att du har accepterat villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på webbplatsen), alternativt 30 dagar efter att Wallstar har informerat dig om ändringarna. Wallstar rekommenderar dock att du håller dig uppdaterad på webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av villkoren.

13. OGILTIGHET

13.1 Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.
 

14. TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST

14.1 Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Wallstars kundtjänst.


14.2 Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Wallstar kundtjänst, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer information om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk http://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol. Vid eventuell tvist följer Wallstar beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.


14.3 Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras enligt punkt 14.2 ovan eller i sista hand av allmän domstol.

________________________________________
Dessa villkor har fastställts av Wallstar 2024-12-01